sobota 27. září 2008

Soulad návrhu s územním plánem

Záměr vyvolává změnu územního plánu města Liberec (dále jen ÚPML).
Oproti ÚPML záměr rozšiřuje plochu bydlení městského i na volné nezastavěné území, kde je v současné době navržený trvalý travní porost (TTP) a ostatní plochy v krajině.

Dle schválených regulativů ÚPML výška a hmota objektů musí respektovat okolní zástavbu , nepřijatelné jsou výškové a hmotové dominanty narušující architektonický charakter území a významné průhledy (str. 49 regulativů).
Navržené objekty toto nerespektují, jejich hmota i navržená polažnost převyšují okolní zástavbu tvořenou jednotlivými rodinnými domy s max. výškou 2NP a podkroví.
Území je únosné pro cca max. 4NP objekty včetně podkroví, tzv. viladomy menších rozměrů, ale stávající regulativy ÚPML pro bydlení městské neřeší prostorovou regulaci (a to jak výškovou regulaci, tak intenzitu využití pozemků, takže na plochách bydlení městského je možno realizovat i například 12ti podlažní věžové domy s hustotou zastavěného území 400 obyv./ha (sídliště Rochlice).

Navrhovaných cca 300 bytových jednotek přináší do území dalších minimálně 600-750 obyvatel, což vyvolává zvýšenou dopravní zátěž území, které na to ovšem není vůbec připravené.

Předložená studie záměru mění dopravní koncepci v dané lokalitě. V ÚPML navržená místní obslužná komunikace (KMO) propojující ulici Dlouhou a Šumnou nebyla realizována. Dále předložená studie se zásadně odchyluje od záměru ÚPML. Plochy pro bydlení městské jsou rozšířeny až do nivy bezejmenného potoka – levostranného přítoku Lučního potoka. Dochází tak k likvidaci přirozených přírodních prvků v území a k likvidaci záměru ÚPML. Navržené malé vodní nádrže s doprovodnou zelení.

Dopravní obslužnost navrhované výstavby je navržena po nové místní obslužné komunikaci, ve studii však chybí její širší vztahy a vazby na okolí. V tomto ohledu studie nerespektuje v ÚPML navržené dopravní řešení – pokračování místní obslužné komunikace ulicí Dlouhou s vyústěním do kruhové křižovatky u ulice České s navrženou obsluhou tomhoto území prostředky městské hromadné dopravy (též VPS D17). Studii zaúsťuje obslužnou komunikaci do ulice Nedbalovy, která nemá odpovídající parametry včetně problematického napojení na ulici Českou a bude velmi problematické je realizovat.
Pokud by nedošlo k naplnění ÚPML – zajištění MHD procházející novou MOK, byla by docházková vzdálenost z těžiště plochy cca 600 m na nejbližší zastávku MHD.

Záměr je oproti ÚPML cca 2,5 × plošně rozsáhlejší a přináší do území neúměrnou zátěž území a to jak novými obyvateli, tak především dopravou individuální (cca 300 aut, pro která bude nutno v ploše vybudovat odpovídající parkovací stání. Hustota zástavby nekoresponduje příliš ani s pojmem Zahradní město, kde má být velký podíl zeleně s rozptýlenými objekty bydlení. ÚPML navrhuje v území Šumná – Dlouhá (Zahradní město) 210 bytů, z toho 50 v RD.
Studie naopak navrhuje jen v druhé etapě 300 bytů!!! To je o 1/3 více než v ÚPML a na výrazně menší ploše. kolik bytů je nyní projektováno v 1. etapě při ulici Nedbalově a nad ulicí Šumnou směrem k hřbitovu není známo.

V rámci studie se navrhuje v podstatě až jednolitá uliční zástavba sestupující do přírodně cenné údolní nivy Lučního potoka (ze zákona významný krajinný prvek, prochází jím lokální biokoridor a Evropsky významná lokalita CZ0513254.

Veřejné prostranství je v navrhovaném souboru suplováno polyfunkčním objektem v okrajové části lokality. Při řešení takto velkého souboru, počtem obyvatel přesahujícím velikost např. Oldřichova v Hájích, Křížan a dalších obcí, by zasluhovalo vymezení veřejných prostranství větší pozornost. Bylo by dobré, aby i v budoucnu u takto velkých projektů bylo respektováno, že nejmenší šířka veřejného prostranství, jehož součástí je pozemní komunikace zpřístupňující pozemek bytového domu je 12 metrů. Pozemky veřejných prostranství určených k užívání osobami uvedených v §2 odst. 2 písm. e zákona č. 183/2006 Sb. v platném znění (např. těhotné ženy, osoby s dětmi do 3 let s kočárky aj.) se v zastavitelných plochách vymezují o minimální rozloze 500 m2 a minimální šířce 10m ve vzájemných docházkových vzdálenostech 300m. Do této rozlohy se nezapočítává dopravní prostor místní komunikace určených pro odstavování a pohyb motorových vozidel.


Náš Vesec, o.s., děkuje svým sympatizantům za tento text.

Žádné komentáře: